Ρεκβιεμ για τους Απόντες

Ρεκβιέμ για τους απόντες

Ρεκβιεμ για τους Απόντες
Ρεκβιεμ για τους ΑπόντεςΑς αφήσουμε τον ήρωα του Ρέκβιεμ για τους απόντες να συστηθεί μόνος του. Αρσένιος Θησέας, λοιπόν, «ο μυθολογικός ήρωας-άγιος που προσκομίζει στους ανθρώπους το φως, τη γνώση, το μυστικό. Που αποκαλύπτει το νόημα».

Και ξεκινά, κάπως έτσι, με περισσό θράσος και μηδενικό ανταγωνισμό, την καριέρα του ως υπαρξιακός ντετέκτιβ. Για να βρει την πελατεία και τις απαντήσεις του θα επιστρέψει στη γη που τον μεγάλωσε, την Κύπρο· τον τόπο όπου το παρελθόν δεν είναι ποτέ αρκετά παρελθόν, όπου ο θάνατος λίγες φορές ταυτίζεται με το «εν ειρήνη», στο μεσογειακό Αλκατράζ που, σαν τη χειρότερη μάνα, δε σ’ αφήνει να απογαλακτιστείς. Εκεί καλείται να απαντήσει στο αμείλικτο «γιατί;» δύο θανάτων: του Τουρκοκύπριου Ναχίμ Σεκί, που δολοφονήθηκε το 1962 από εξτρεμιστές, και της Έλλης Ανδρεάδη, που φονεύθηκε μόλις, από τα χέρια του ίδιου της του γιου. Στην έρευνά του θα σκαλίσει το πιο ρυπαρό τυμβωρυχείο – την κυπριακή ιστορία και δη τη δεκαετία του ’60 που, παρότι γέμισε το νησί με νεκρούς, για ορισμένους νεκροζώντανους παραμένει ακόμη ζωντανή.

Αλλά όχι μόνο: «Αίφνης, ήθελα να βρεθώ κοντά της με δυο αποφασιστικά βήματα, να ανασηκώσω το πρόσωπό της με τις παλάμες μου, να νιώσω τους λοβούς των αυτιών της στ’ ακροδάχτυλά μου και να τη φιλήσω βίαια και τρυφερά για πέντε ή έξι μέρες. Μετά, θα μπορούσα να της πω χωρίς κανένα φόβο ότι γι’ αυτό είχε πεθάνει ο παππούς της, γι’ αυτό είχαν πεθάνει όλοι οι άνθρωποι όλου του κόσμου, για να έρθει εδώ και να με βρει και για να φιληθούμε για ένα πενθήμερο χωρίς καμιά απολύτως απορία ή σκέψη ή ιδέα – μόνο με τα χείλη, με τη γλώσσα και όλο το υπόλοιπο σώμα μας».

Γιατί ακόμα και στην Κύπρο του δικού μας αιώνα, που διχοτομημένη έχει διχάσει, ξεσπιτώσει, διώξει τα παιδιά της, ένας άρτι επαναπατρισθείς και διαρκώς αμφιταλαντευόμενος ντετέκτιβ θα μπορέσει να βρει το σπίτι του μέσα στα μαύρα μάτια μιας εκπατρισμένης Τουρκοκύπριας.

Και παρότι, ως γνήσιος ντετέκτιβ, θα φάει ξύλο και θα μάθει πράγματα που ίσως θα προτιμούσε να μην ήξερε, δε θα χάσει στιγμή το χιούμορ του: «Οι άντρες πληρώνουν τα σπασμένα αλλά είναι πολύ ηλίθιοι για να μαντέψουν τις αιτίες. Γι’ αυτό βλέπουν μπάλα. Για να ξεχνούν όλα αυτά που δεν μπορούν να καταλάβουν. Στο ημίχρονο, οι πιο ταλαιπωρημένοι απ’ αυτούς μπορεί να ξεκινήσουν και κάποιο πόλεμο. Αυτό είναι άλλη ιστορία, όμως.

«Αυτό είναι η Ιστορία».

Πρόσωπα που η μοίρα τους σφραγίστηκε από τη μοίρα του τόπου τους· πρόσωπα που δεν μπόρεσαν να απελευθερώσουν το πεπρωμένο τους από το πεπρωμένο της γης που έχασαν για πάντα· πρόσωπα που πέθαναν δέσμια των ιδεών τους· και πρόσωπα που, εκ των υστέρων, ζητούν εναγωνίως να διώξουν τους «βρικόλακες της Ιστορίας» που στοιχειώνουν τους τάφους των χαμένων συγγενών τους και να τους σφραγίσουν μια για πάντα, ώστε να αφήσουν τους ανθρώπους τους να αναπαυθούν στην αιωνιότητα. Και ανάμεσά τους, ένας ήρωας σύγχρονος, νεαρός, σάρκινος, και ταυτόχρονα μυθιστορηματικός, με πεδίο έρευνας που κινείται από τον παγκόσμιο κυβερνοχώρο στα μονοπάτια της φιλοσοφίας, της ψυχανάλυσης και της θεολογίας, ενώ παράλληλα ερωτεύεται, καπνίζει και μεθάει στη νύχτα της τουριστικής Πάφου.

Ο Κυριάκος Μαργαρίτης φτιάχνει μια ιστορία μέσα στην Ιστορία για έναν τύπο που δεν μπορείς να μη συμπαθήσεις και για έναν τόπο που πολλοί αγάπησαν μέχρι θανάτου, αλλά όχι πάντοτε με τον σωστό τρόπο.
 
ΕΥΔΟΞΙΑ ΜΠΙΝΟΠΟΥΛΟΥ
Επιμελήτρια έκδοσης
 
Λέξεις Κλειδιά
Ρεκβιεμ για τους Απόντες Εκδόσεις Ψυχογιός
107
Σχετικά Άρθρα για σένα
Mix Grill Agenda
// NEWSLETTER

×

×
×
×
e-mail
Όνομα χρήστη
Όνομα
Επώνυμο
Ψευδώνυμο
Λίγα λόγια
×
Τρέχον συνθηματικό
Νέο συνθηματικό
Επαλήθευση νέου συνθηματικού
×
e-mail
Όνομα χρήστη
Συνθηματικό
Επαλήθευση συνθηματικού
Όνομα
Επώνυμο
Ψευδώνυμο
Λίγα λόγια